Bir Füruzan Olayı
Esra Pak

Bir Füruzan Olayı

Bu içerik 775 kez okundu.

1932 İstanbul doğumlu bir kadın yazarımızdan bahsedeceğim.  Füruzan.  Ben onunla uzun yıllar önce İstanbul’da bir sahafta Parasız Yatılı kitabı vasıtasıyla tanışmıştım. Ece Ayhan’ın deyimiyle “leyli meccani”  Ve kitabı okumayı bitirdiğimde uzun süre etkisinde kalmıştım. Kitabı ilk okuyanların 50li yaşlarda olduğunu düşünürsek, aslında geç kalınmış bir rastlantıydı benimki.   Daha sonra sosyal medyaya yansıyan edebiyat söyleyişleri, sözlük girdileri ve fuar söyleyişleri, TV filmine uyarlanan senaryolarıyla hayatımda önemli bir yere sahip olmuştu.

Kitaplarını okurken, öykülerdeki olayları bir tabloyu uzaktan izler gibi görebiliyorsunuz,  genel kanı olarak filmi çekilen birçok eser izleyici tarafından önceden kitabı okunduysa senaryolaşmış hali günümüzde pek beğenilmez. Füruzan’ın senaryoları ise tam tersine kitaptaki şekliyle de film şekliyle de izleyici tarafından takdirle karşılanmış. Yönetmenliğini yaptığı, Benim Sinemalarım Cannes film festivalinin bazı bölümlerinden çağrı almış.

Kış gelmeden hikâyesi Ankara devlet tiyatrosu tarafından oyunlaştırılmış,  Ah Güzel İstanbul ise Ömer Kavur tarafından filme alınmış.

Kitaplarında en çok hissedeceğiniz şey ansızın kendinizi öykünün içine çekilmiş ve hikâyedeki kokuları, sesleri duyar olmanız, anlatımındaki akıcılıkla birebir zaman ve mekânı yaşıyor hissi uyandırması öyküdeki hüznü yaşamanıza sebep oluyor.  Bu his yarattığı farkındalık ile artık etrafınıza daha farklı bakmanızı da sağlıyor. O anları hatırlıyor oluşunuz, belleğinizde bir çok çağrışım bırakması. Ve tüm bunların zıtlığında zamanın adını koyamayışınız öyküye o an yaşanıyor duygusu veriyor.

Konu ne olursa olsun, bazı karakterlerin ismi tasviri hayal gücümüze bırakılmış gibi, anlattığı şey insan odaklı olduğundan bu belirsizlik oldukça cezbedicidir.  Anne kız, yetimlik, dönemsel acı, sınıfsal fark, göç, kız çocuklarının çaresizliği, ana oğul ilişkileri, evlatlık çocuklar, kadının duruşu ve daha başka konuları var.

İç konuşmalar dikkat çekici. Karakterlerin öyküyü sahiplenişi araya rüyaların girişi ve mekânın bilinçli akışı okuyucuya dinginlik ve merak sağlıyor.

Çocukların hayatını yansıtması, yoksulluklarını, umutlarını anlatması, onu Orhan Kemal’in edebiyat anlayışına yaklaştırmamızı sağlamış.

Tüyap kitap fuarında da diğer yazarlar “Füruzan Olayı” diye bahsediyorlar ondan, haklılar tabi, sinemaya bile başarıyla yansımış böylesi bir edebiyat dili çok az görülüyor.

Bir nevi, İnsana insanı sevdiriyor durup dururken.

İnsan’a Kedileri sevdiriyor, çay içerken...


Ve ben; “Hemen bir kekik kokusu uydurdum uzaktan gelen. ” -Taşralı- -Parasız Yatılı-

DİĞER YAZILAR
Sen de yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Candan Erçetin Okuduğu Kitapları Listeledi
Candan Erçetin Okuduğu Kitapları Listeledi
2018’e Anatolian Sopranos İle Görkemli Merhaba
2018’e Anatolian Sopranos İle Görkemli Merhaba